Co mám dělat?
Nákupy na internetu
Jak rozpoznat důvěryhodný internetový obchod?
Důvěryhodnost e-shopu rozpoznáte podle několika znaků:
- na stránce jsou zveřejněny všechny zákonné údaje, obchodní podmínky, informace o dopravě a platbě zboží, prostupu při vracení zboží nebo reklamaci, právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu
- jsou uvedeny ověřitelné kontaktní údaje (oficiální název, adresa sídla, IČ, kontaktní e-mail, telefon) nabízí možnost osobního převzetí zboží
- k platbě přes internet používá bezpečné šifrované prostředí (SSL kanál, platební brány, 3D Secure), nabízí možnost platby na dobírku
- reference na obchod v internetových diskuzích nebo srovnávačích (Heureka, SZboží apod.)
- ceny jsou přiměřené (ne příliš nízké), sortiment odpovídá aktuální situaci na trhu (nenabízí zboží, které už jinde není v prodeji)
Rizikové jsou „e-shopy“, které jen zprostředkovávají prodej zboží od zahraničních prodejců. Nakupující se setkávají s dlouhými dodacími lhůtami a potížemi při vracení zboží nebo reklamacích – obchodníci často argumentují tím, že o vrácení/reklamaci je nutné jednat přímo se zahraničním prodejcem. Zboží také chybí český návod.
Od nemilého překvapení vás může ochránit pročtení obchodních podmínek e-shopu – pokud se vám nezdají být v pořádku, v obchodě nenakupujte.
Rozhodnete-li se k nákupu i přes své pochybnosti o serióznosti prodejce, volte platbu při převzetí zboží (dobírka), neplaťte předem.
Falešné eshopy
Falešné eshopy a napodobeniny skutečných eshopů vytváří podvodníci s cílem získat přístup k bankovnímu účtu svých obětí
Peníze zpět můžete žádat i ve své bance – chargeback
Při platbě zboží kartou můžete v případě nedodání nebo dodání nekvalitního zboží u své banky využít službu chargeback a požádat o vrácení peněz na vaši kartu. U plateb převodem z účtu na účet to však nelze.
V případě nespokojenosti s obchodem a jednáním obchodníka můžete dát podnět k prošetření České obchodní inspekci nebo se pokusit s asistencí ČOI řešit spor mimosoudní cestou. Informace, jak postupovat najdete zde.
Falešní nakupující na bazarech
[text kapitoly zpracovalo Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje] Podvodníci využívají kontakty z inzerátů, vydávají se za kupující a snaží se prodejce různými způsoby přimět k provedení plateb nebo poskytnutí údajů k platební kartě apod. Nejčastěji pracují pachatelé s podvodnými platebními bránami, fiktivními přepravními společnostmi nebo falešným příjemcem.
Podvodná platební brána
Cílem je nasměrovat oběť na předem připravený phishingový web (phishing je druh internetového podvodu, který se snaží z oběti vylákat citlivé údaje) v podobě falešné platební brány. Pro takový web jsou často ke zvýšení důvěryhodnosti zneužita loga, grafika nebo názvy reálných ověřených doručovacích společností nebo poskytovatelů služeb. Příkladem je smyšlená služba Bazoš-pay.
Podvodná přepravní společnost
Cílem je opět manipulace k zaslání peněz na účet podvodníků. V komunikaci často figuruje smyšlená přepravní společnost s věrohodnými webovými stránkami s obvyklými funkcionalitami jako sledování zásilky, chat s technickou podporou apod. Fiktivní dopravce se snaží navodit iluzi, že jsou peníze za prodávané zboží už na cestě, ale je nutné vyrovnat přeplatek, nedoplatek, zaplatit kauci k uvolnění částky apod. Pokud prodávající manipulaci podlehne a peníze odešle, přicházejí pod různými záminkami další a další výzvy k dalším doplatkům za dopravu, přeplatkům aj. Podvodníci v tu chvíli už cílí na sunk cost fallacy, tedy snahu oběti dotáhnout v tomto případě prodej do konce, když už do něj vložil peníze.
Podvodný příjemce
V těchto případech se podvodníci snaží vylákat odeslání zboží, které nikdy nezaplatí. Adresa pro doručení bývá často v zahraničí anebo na adrese, kde zboží může bezpečně převzít relativně anonymní osoba (doručovací společnost u běžných zásilek neřeší, komu je zboží předáno).
V některých popisovaných případech figurují platby v kryptoměnách, např. cestou legitimní platební brány, kde oběť „nakoupí“ krypto ve prospěch cizí peněženky nebo je oběť navedena k vytvoření účtu u směnárny.
Co signalizuje pravděpodobný podvod?
- Na inzerát reaguje cizinec. Není moc pravděpodobné, že si někdo ze zahraničí najde český inzerát s relativně běžným zbožím.
- Kupující požaduje nestandardní způsob dopravy, např. prostřednictvím neznámé zahraniční přepravní společnosti nebo vyzvednutí zástupcem společnosti.
- Kupující navrhuje nestandartní způsob platby. Příkladem je zajištění jeho platby „přepravní společností“, která peníze uvolní, až bude složena záloha nebo bude zboží na cestě nebo platební brána, která vyžaduje údaje z platební karty prodávajícího.
- Kupující požaduje platbu přes neznámé služby různých nebankovních platebních společností nebo chce platit v kryptoměně.
- Pro připsání zaslaných peněz má být složena jednorázová platba ze strany prodávajícího, nebo se objeví komplikace, které vyžadují zaslání platby.
- Zboží má být odesláno ještě před tím, než prodávající obdrží platbu.
Zpozorněte vždy, když prodej vybočuje ze standardního modelu: podám inzerát > ozve se zájemce > zaplatí > zašlu zboží.
Nákupy po telefonu
I smlouva uzavřená po telefonu je obchodem uzavřeným na dálku a lze od něj proto odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů od doručení řádného poučení o právu na odstoupení. Od smlouvy nemusíte odstoupit písemně (měl by stačit další telefonát), pro případné prokazování odstoupení od smlouvy je to ale praktické a výhodné.
Právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu
Při nákupu na internetu máte zákonné právo zboží do 14 dnů od jeho převzetí vrátit i bez udání důvodu. Je to proto, že při nákupu na internetu nemá spotřebitel možnost si zboží předem prohlédnout nebo vyzkoušet, jako při nákupu v kamenném obchodě.
Seriózní prodejci dávají nakupujícímu i formulář pro odstoupení.
Vrátíte-li zboží v pořádku, je prodejce povinen vrátit vám do 14 dnů částku odpovídající vámi zaplacené ceně zboží a nákladů na poštovné a balné za jeho dodání. Náklady na vrácení většinou platí nakupující, ale mnohé obchody berou i tyto náklady na sebe.
Na některé druhy zboží (např. potraviny k rychlé spotřebě) se možnost vrácení nevztahuje.
Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů.