29/12/2021

Nakupování na internetu je lákavé výběrem zboží z pohodlí domova, doručením až domů, širokým výběrem i nízkými cenami. Nevýhodami je, že si zboží nemůžete vyzkoušet a osahat, doptat se prodavače, a riziko, že vybrané zboží vypadá v reálu úplně jinak, nebo vůbec nedorazí. Méně pohodlné je i vracení nevyhovujícího zboží zpět prodejci či reklamace a čekání, zda vám vrátí peníze.

Na nákupy na internetu a po telefonu se vztahují pravidla a zákonná ochrana spotřebitele pro takzvané nákupy mimo běžné provozovny (mimo „kamenné“ obchody).

V článku se dozvíte:

Co mám dělat?

Nákupy na internetu

Jak rozpoznat důvěryhodný internetový obchod?

Důvěryhodnost e-shopu rozpoznáte podle několika znaků:

  • na stránce jsou zveřejněny všechny zákonné údaje, obchodní podmínky, informace o dopravě a platbě zboží, prostupu při vracení zboží nebo reklamaci, právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu
  • jsou uvedeny ověřitelné kontaktní údaje (oficiální název, adresa sídla, IČ, kontaktní e-mail, telefon) nabízí možnost osobního převzetí zboží
  • k platbě přes internet používá bezpečné šifrované prostředí (SSL kanál, platební brány, 3D Secure), nabízí možnost platby na dobírku
  • reference na obchod v internetových diskuzích nebo srovnávačích (Heureka, SZboží apod.)
  • ceny jsou přiměřené (ne příliš nízké), sortiment odpovídá aktuální situaci na trhu (nenabízí zboží, které už jinde není v prodeji)

Rizikové jsou „e-shopy“, které jen zprostředkovávají prodej zboží od zahraničních prodejců. Nakupující se setkávají s dlouhými dodacími lhůtami a potížemi při vracení zboží nebo reklamacích – obchodníci často argumentují tím, že o vrácení/reklamaci je nutné jednat přímo se zahraničním prodejcem. Zboží také chybí český návod.

Od nemilého překvapení vás může ochránit pročtení obchodních podmínek e-shopu – pokud se vám nezdají být v pořádku, v obchodě nenakupujte.

Rozhodnete-li se k nákupu i přes své pochybnosti o serióznosti prodejce, volte platbu při převzetí zboží (dobírka), neplaťte předem.

Falešné eshopy

Falešné eshopy a napodobeniny skutečných eshopů vytváří podvodníci s cílem získat přístup k bankovnímu účtu svých obětí 

Peníze zpět můžete žádat i ve své bance – chargeback

Při platbě zboží kartou můžete v případě nedodání nebo dodání nekvalitního zboží u své banky využít službu chargeback a požádat o vrácení peněz na vaši kartu. U plateb převodem z účtu na účet to však nelze.

V případě nespokojenosti s obchodem a jednáním obchodníka můžete dát podnět k prošetření České obchodní inspekci nebo se pokusit s asistencí ČOI řešit spor mimosoudní cestou. Informace, jak postupovat najdete zde.

Falešní nakupující na bazarech

[text kapitoly zpracovalo Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje] Podvodníci využívají kontakty z inzerátů, vydávají se za kupující a snaží se prodejce různými způsoby přimět k provedení plateb nebo poskytnutí údajů k platební kartě apod. Nejčastěji pracují pachatelé s podvodnými platebními bránami, fiktivními přepravními společnostmi nebo falešným příjemcem.

Podvodná platební brána
Cílem je nasměrovat oběť na předem připravený phishingový web (phishing je druh internetového podvodu, který se snaží z oběti vylákat citlivé údaje)  v podobě falešné platební brány. Pro takový web jsou často ke zvýšení důvěryhodnosti zneužita loga, grafika nebo názvy reálných ověřených doručovacích společností nebo poskytovatelů služeb. Příkladem je smyšlená služba Bazoš-pay.

Podvodná přepravní společnost
Cílem je opět manipulace k zaslání peněz na účet podvodníků. V komunikaci často figuruje smyšlená přepravní společnost s věrohodnými webovými stránkami s obvyklými funkcionalitami jako sledování zásilky, chat s technickou podporou apod. Fiktivní dopravce se snaží navodit iluzi, že jsou peníze za prodávané zboží už na cestě, ale je nutné vyrovnat přeplatek, nedoplatek, zaplatit kauci k uvolnění částky apod. Pokud prodávající manipulaci podlehne a peníze odešle, přicházejí pod různými záminkami další a další výzvy k dalším doplatkům za dopravu, přeplatkům aj. Podvodníci v tu chvíli už cílí na sunk cost fallacy, tedy snahu oběti dotáhnout v tomto případě prodej do konce, když už do něj vložil peníze.

Podvodný příjemce
V těchto případech se podvodníci snaží vylákat odeslání zboží, které nikdy nezaplatí. Adresa pro doručení bývá často v zahraničí anebo na adrese, kde zboží může bezpečně převzít relativně anonymní osoba (doručovací společnost u běžných zásilek neřeší, komu je zboží předáno).

V některých popisovaných případech figurují platby v kryptoměnách, např. cestou legitimní platební brány, kde oběť „nakoupí“ krypto ve prospěch cizí peněženky nebo je oběť navedena k vytvoření účtu u směnárny.

Co signalizuje pravděpodobný podvod?

  • Na inzerát reaguje cizinec. Není moc pravděpodobné, že si někdo ze zahraničí najde český inzerát s relativně běžným zbožím.
  • Kupující požaduje nestandardní způsob dopravy, např. prostřednictvím neznámé zahraniční přepravní společnosti nebo vyzvednutí zástupcem společnosti.
  • Kupující navrhuje nestandartní způsob platby. Příkladem je zajištění jeho platby „přepravní společností“, která peníze uvolní, až bude složena záloha nebo bude zboží na cestě nebo platební brána, která vyžaduje údaje z platební karty prodávajícího.
  • Kupující požaduje platbu přes neznámé služby různých nebankovních platebních společností nebo chce platit v kryptoměně.
  • Pro připsání zaslaných peněz má být složena jednorázová platba ze strany prodávajícího, nebo se objeví komplikace, které vyžadují zaslání platby.
  • Zboží má být odesláno ještě před tím, než prodávající obdrží platbu.

Zpozorněte vždy, když prodej vybočuje ze standardního modelu: podám inzerát > ozve se zájemce > zaplatí > zašlu zboží.


Nákupy po telefonu

I smlouva uzavřená po telefonu je obchodem uzavřeným na dálku a lze od něj proto odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů od doručení řádného poučení o právu na odstoupení. Od smlouvy nemusíte odstoupit písemně (měl by stačit další telefonát), pro případné prokazování odstoupení od smlouvy je to ale praktické a výhodné.

Právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu

Při nákupu na internetu máte zákonné právo zboží do 14 dnů od jeho převzetí vrátit i bez udání důvodu. Je to proto, že při nákupu na internetu nemá spotřebitel možnost si zboží předem prohlédnout nebo vyzkoušet, jako při nákupu v kamenném obchodě.

Seriózní prodejci dávají nakupujícímu i formulář pro odstoupení.

Vrátíte-li zboží v pořádku, je prodejce povinen vrátit vám do 14 dnů částku odpovídající vámi zaplacené ceně zboží a nákladů na poštovné a balné za jeho dodání. Náklady na vrácení většinou platí nakupující, ale mnohé obchody berou i tyto náklady na sebe.

Na některé druhy zboží (např. potraviny k rychlé spotřebě) se možnost vrácení nevztahuje.

Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů.

Na koho se obrátit?

Ochrana spotřebitele

Česká obchodní inspekce
A: Provozní 1, Ostrava-Třebovice
T: 554 818 211 (není určeno pro dotazy spotřebitelů)
E: ostrava@coi.cz

Energetický regulační úřad
A: Masarykovo nám. 5, 586 01 Jihlava
T: 564 578 666
E: podatelna@eru.cz

Poradny v Ostravě

Sociálně-dluhová poradna
Diecézní charita ostravsko-opavská

A: Puchmajerova 10, Moravská Ostrava (blízko Masarykova nám.)
T: 596 128 309, 731 625 872, bezplatná linka 800 400 214

A: Betonářská 790/12, Muglinov (Vesnička soužití)
T: 739 552 307

A: Plzeňská 2617/6, Zábřeh
T: 739 552 307

A: Holvekova 204/44, Kunčičky
T: 731 625 872

E: poradna@dchoo.charita.cz

E: poradna@dchoo.charita.cz

Poradna Charity Ostrava
Charita Ostrava

A: Jeremenkova 8, Vítkovice
T: 599 526 906, 731 625 767
E: poradna@ostrava.charita.cz

Poradna sv. Alexandra
Charita sv. Alexandra

A: Františka Formana 251/13, Dubina
T: 596 611 207, 731 625 840
E: poradna@alexandr.charita.cz

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
A: tř. 28. října 148, Moravská Ostrava (naproti krajského úřadu)
T: 542 210 549, 724 021 144
E: poradna@asociace-sos.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.
A: Přemyslovců 50, Mariánské Hory
T: 596 111 252, 606 382 280
E: ostrava@sos-msk.cz

OBČANSKÁ PORADNA Ostrava
Slezská diakonie

A: Štramberská 47, Mariánské Hory a Hulváky (ředitelství Vítkovic)
T: 734 645 275
E: obcan.ov@slezskadiakonie.cz

Občanská poradna SPOLEČNĚ-JEKHETANE
SPOLEČNĚ-JEKHETANE, o.p.s.

A: U Tiskárny 3, Přívoz (blízko hlavního nádraží)
T: 596 113 890, 602 248 693

A: Dělnická 20, Poruba
T: 591 124 979, 778 059 313

E: poradna@jekhetane.cz

Sociálně právní poradna
Vzájemné soužití o.p.s.

A: Bieblova 8, Moravská Ostrava (blízko Dolu Jindřich)
T: 596 128 401, 596 128 402, 777 760 197
E: poradna@vzajemnesouziti.cz